행동관찰분석/기본개념

웹 사용성평가(Web Usability)와 시선 지표

베리슨 2011. 3. 30. 09:56

웹사이트 사용성 평가를 진행하는데 있어서 모니터 고정식 아이트래커 만큼 훌륭한 측정 도구는 없을 것 입니다. 모니터 하단에 아이트래커를 위치하여 웹사이트 이용자이 웹사이트를 이용하는 전과정을 측정, 기록합니다. 이를 통해 시선의 경로 흐름(Scan Path) 이나 시선 분포도(Heat Map)로부터 '경향성'을 살펴볼 수 있을 뿐 아니라 웹 요소마다 관심영역(Area of Interests, AOIs)를 설정함으로써 정량적이고 보다 세밀한 분석을 수행할 수 있습니다. 

 

 

동영상 타임스탬프 00:30 ~ 01:19 구간은 웹사이트에서 제공하는 컨텐츠에 AOIs을 설정함으로써 웹사이트 이용자들의 시선 데이터를 정량적으로 분석한 것을 확인할 수 있습니다. 즉, AOIs 설정 및 특정 지표값을 살펴봄으로써 어떠한 웹 요소가 이용자들의 주목을 이끌어내는지, 세부 정보를 위해 마우스 클릭을 유도하는지, 간과되고 있는 컨텐츠는 무엇인지 등을 객관적이고 통계적으로 분석할 수 있는 것입니다.

 

아래는 웹 테스트에 주로 사용되는 시선 지표와  의미를 설명한 것으로 웹 테스트 연구자는 이를 참고하여 웹사이트 개선 및 인사이트를 도출하는데 참고하시길 바랍니다.

 

Sequence            Order of gaze hits into the AOIs based on Entry time, lowest entry time = first in Sequence 

Entry Time           Average duration for the first fixation into the AOI

Dwell Time          Dwell time average ms = sum (all fixations and saccades within an AOI for all selected
                             subjects)  / by number of selected subject

Hit ratio                How many subjects out of the selected subjects looked at least one time into the AOI
                              - "total hit count" / "number of selected subjects"

Revisits               Average Revisits = (Number of glances divided by selected subjects with at least one visit) -1


Revisitors            1. Number of subjects with more than one visit in an AOI
                            2. Total number of subjects with at least one visit into an AOI
                                e.g. 3 revisitors out of 7 visitors

 
Average Fixation    Sum of "average fixation time per subject in an AOI" divided by number of selected subjects


First Fixation          Sum of all "first fixations" for selected subjects divided by number of selected subjects

Fixation count        Number of all fixations for selected subjects divided by number of selected subjects 

 

 

2022년 6월 어느날 업데이트..